Dit is een nieuws pagina.

RHC Nieuws!

14-12-2017

RDW faciliteert toegang milieuzones voor oldtimer bromfietsen

14 december 2017
Een grote groep eigenaren van bromfietsen van dertig jaar en ouder krijgt voor 1 januari 2018 een kentekencard met daarop een aangepaste datum eerste toelating toegestuurd. Met deze correctie ontstaat helderheid over de leeftijd van de bromfiets en kan door deze groep eigenaren bij de gemeente Amsterdam toegang tot de milieuzone worden aangevraagd.
Met deze oplossing komt de RDW tegemoet aan de wensen van bromfietsbezitters om vast te leggen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. De leeftijd staat voor een gedeelte van deze brom- en snorfietsen nu nog niet geregistreerd. In totaal gaat het om zo’n 100.000 bromfietsen. De oplossing is de uitkomst van samenwerking tussen de belangenvereniging voor historische voertuigen, FEHAC, het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, de gemeente Amsterdam en de RDW.

Milieuzones voor bromfietsen

De regeling biedt de ruimte om milieuzones voor bromfietsen meer op maat te maken. Steden voeren milieuzones voor vervuilende voertuigen in om de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Sommige steden bereiden ook milieuzones voor bromfietsen voor. Zo voert Amsterdam op 1 januari 2018 een milieuzone voor bromfietsen in. De gemeente wil de oldtimers daarvan uitzonderen en ze in het weekend en op feestdagen welkom heten in de Amsterdamse binnenstad.

Kentekenregistratie

Op dit moment is administratief moeilijk vast te stellen of een bromfiets ouder is dan 30 jaar. Op het kentekenbewijs van historische bromfietsen kan namelijk een zogeheten ‘datum eerste toelating’ van 31 augustus 2005 staan. Die datum is ten tijde van de kentekenregistratie van bromfietsen (2005-2007) gekozen omdat het toentertijd niet nodig en kostbaar was om de exacte datum te achterhalen. Met de komst van milieuzonering voor bromfietsen is het inmiddels wel nodig om meer duidelijkheid te hebben over de leeftijd van de bromfiets.

Voor welke voertuigen

De volgende voertuigen, met een datum van 31 augustus 2005, krijgen gratis een aangepast kentekenbewijs toegestuurd:

Bromfietsen met een typegoedkeuring die vóór 1988 is beëindigd. Op het kentekenbewijs komt een datum eerste toelating van 31-12-1967, 1977 of 1987, afhankelijk van de laatste dag van de geldigheid van die typegoedkeuringen;
Bromfietsen zonder typegoedkeuring en toegelaten tot de weg vóór 1974. De datum eerste toelating wordt dan 31-12-1973.
De tekst: 'deze bromfiets is eerder in gebruik genomen dan onder datum eerste toelating is vermeld' onder 'bijzonderheden' blijft gehandhaafd.
Voor bromfietsen die ouder zijn dan 30 jaar maar niet in bovenstaande groepen zijn onder te brengen, is het niet mogelijk voor de RDW om op basis van de typegoedkeuring de datum van de eerste toelating vast te stellen. Deze brommereigenaren kunnen met hun bromfiets op een keuringsstation van de RDW terecht, waar door beoordeling de exacte datum wordt vastgesteld. Hier zijn kosten aan verbonden. Ze krijgen dan een kentekenbewijs met de nieuwe datum toegestuurd. Alle eigenaren mogen het oude, ongeldige kentekenbewijs houden om alle historische papieren bij elkaar te hebben.

Toekomstvast

Met de gekozen oplossing wordt aan de wensen van de bromfietsbezitters voldaan om de leeftijd van bromfietsen ouder dan 30 jaar te registeren. De samenwerkende partijen realiseren zo bovendien een landelijke oplossing waar in de toekomst ook andere gemeenten gebruik van kunnen maken.

(Bron: RDW)